佐々井秀嶺上人が半世紀以上に亘り、インドにおいてどれほど途轍もなく、すさまじい活動をされているかということは筆舌に尽くし難い。
今年の4月下旬、折しも仏陀生誕祭のころ、わたしはインドの中心点にある都市、マハラシュトラ州のナーグプルを訪れた。4月初旬、友人に勧められて購入した佐々井秀嶺上人の生き様を描いた山際素男著『破天』を読んでいる途中、発作的に「ナーグプルへお会いしに行かねば!」と閃き、数週間後に飛んだのだった。
幸運にも、早朝5時ごろから深夜まで、佐々井上人ご一行に同行させていただく機会を得た。ご自身の使命に全身全霊で賭し闘っておられる姿は、まさに圧倒的であった。圧倒的かつ偉大であるにもかかわらず、その実態を理解するには、大まかな仏教の歴史はもちろんのこと、インドのカースト制度とダリット(不可触民)の歴史やアンベードカルの存在を知る必要がある。ゆえに、多くの人に理解してもらうのは、極めて困難だ。
インスタグラムやFacebookで、更にはブログで、レポートを重ねるものの、関心を持ってくれる人は、少ないと察せられた。それでも、限られた人に対してであっても、伝えたいという衝動は強かった。
ナーグプル訪問直後のわたしは、精神的にかなり高揚していた。その勢いに任せて、自分が経験した2日間の出来事を含め、インド仏教とアンベードカル、そして佐々井上人の活動に関する諸々を、パワーポイントでまとめた。そして直後、関心のある人数名を対象に、自宅で『インドの中心〈ナーグプル〉で仏教を叫ぶ』という勉強会を実施したのだった。
毎年10月には、ナーグプルにて、アンベードカルの時代から続くダリット(不可触民)の人々を対象にした、仏教大改宗式が実施されている。わたしは再訪を願っていたのだが、欧州旅と日本旅の狭間でどうしても時間が取れず断念した。
ところが、日本へ一時帰国をする数日前に、お弟子の竜亀さんから連絡があり、今日の集会のことを知らされた。日本滞在最終日。福島を取材するために、たった一日だけ空けておいた日だった。連絡を受けて今回は、福島取材を取りやめて、この集会への参加を決めたのだった。
自分は自分の意思とは少し離れたところにおいても、佐々井秀嶺上人に、とても引きつけられていることを実感した。佐々井氏が名古屋で集会を行っている時間、わたしは伊勢から東京へ向かう途中、名古屋で新幹線に乗り継いでいた。そして、今日、東京でお目にかかった。更には、佐々井上人も、わたしも、フライトさえ異なるものの、明日、インドに帰国する。
もっといえば、すっかり忘れていたのだが、佐々井上人がお生まれになったのは、岡山県。佐々井上人の活動を支援している「南天会」の拠点は岡山県倉敷市であった。倉敷の旅を決めるときには、すっかり頭から離れていたのだが、どう考えても無意識に作用する磁力が働いているとしか思えない。
今日は、朝から増上寺へ赴いた。関係者のご一行が、「仏教の聖地であるにも関わらず、ヒンドゥ教の管理下に置かれているブッダガヤの大菩提寺管理権返還に向けて協力の支援のお願い」をすべく全日本仏教会をお訪ねになっているところから、厚かましくも参上したのだった。
佐々井上人は、一瞬、わたしが誰かをお分かりになられなかったが(訪問時は眼鏡をかけていたこともあり)、「先日ナーグプルにお伺いしたバンガロールの坂田です。今、日本に一時帰国しているんです」とお伝えしたら、すぐに思い出してくださり、わたしのことを周囲の人に紹介してくださった。
増上寺内の食堂で、みなさんと昼食をご一緒したあと、増上寺内の会館で「ブッダガヤ大菩提寺返還に向けて」の集会に参加した。最初から裏方としてお手伝いするつもりでいたので、受付を申し出た。関連書籍の販売、募金のお預かり、ご案内など、このような作業は慣れている。関係者の方から「イヴェント関係のお仕事をされているのですか」とさえ尋ねられた。こうして微力でも、お手伝いができることは、本当に稀有でありがたいことだと思う。
また、佐々井秀嶺上人と古くからお付き合いのある関係者の方々とお目にかかりご挨拶ができたのも幸いなことだった。
今回の日本旅は、いろいろな意味で、自分の人生の潮流が緩やかに、しかし確実に、流れを変えているということを感じさせられるものだった。それがどのように結実していくのか、自分でもわからない。しかし、自分が「善きことだ」「すべきことだ」と思うことに対して真摯に向き合い、その大小に関わらず、ひとつひとつ丁寧に関わっていきたいと、今はそう感じている。
以下、今回佐々井上人が来日した目的についての文書を、シェアさせていただく。
(佐々井秀嶺資料室のFacebookページより)
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全日本仏教会会長 江川辰三様
副会長 代表理事 御各位
ブッダガヤ大菩提寺管理権返還に向けて協力・支援のお願い
世界の仏教徒の根本道場であるインド・ビハール州ブッダガヤの大菩提寺は、釈尊成道の現当地にして地上唯一の聖跡であります。釈尊が禅定に入られた菩提樹を記念してマウリヤ朝アショーカ大王の時代に金剛宝座が設けられ、歴代の王朝もその跡を尊び大菩提寺として伽藍が整えられました。7世紀にブッダガヤを訪れた玄奘三蔵は現在とほぼ同じ高さの大塔を拝しています。仏法の伝わった国々では、近き人は巡礼に赴き、遠き人は思いを馳せて世尊の遺跡を偲びました。成道より凡そ1700年、この地は法輪の軸として世界の仏教徒の中心地点でありました。
しかし13世紀初頭イスラム軍の侵攻によって、インド各地の仏教寺院は破壊され、多くの僧尼が殺されて仏教は壊滅状態となり、大菩提寺は破壊から免れるため土に埋めて隠されてしまいました。そして仏教徒のいなくなったインドで、その存在は忘れ去られてしまいました。
1880年、インド考古調査局長官アレキサンダー・カニンガムは大菩提寺の位置を特定し大規模な発掘を行い、600年の時を超えて大塔はその姿を現しました。諸国の仏教徒は、ブッダガヤを訪れ再び金剛宝座に額き大塔を拝しました。ところがブッダガヤの地はヒンドゥー教バラモンのマハンタ氏の取有するところとなっており、境内ではヒンドゥー教の供儀が行われ、仏像は持ち去られ諸王朝の寄進した塔や精舎は破壊の危機に瀕していました。
1892年スリランカの仏教者、アナガーリカ・ダルマパーラ居士はこの状況を憂慮し、大菩提会を設立して大塔の仏教徒への返還運動を開始しました。当時の日本仏教も印度仏蹟興復会を結成してこの運動に協力し、各国の仏教徒も様々な働きかけを行いました。
1947年インド独立後、インド政府はブッダガヤを国際的な仏教の中心地とする方針を示し、1949年ブッダガヤ寺院法を制定して管理委員会を発足させ、大塔の管理権はマハンタより管理委員会に移譲されました。しかしこのブッダガヤ寺院法では委員9名の構成の内、必ずヒンドゥー教徒が過半数を占めるように規定されており、実質はヒンドゥー教優位の管理体制が認められていることになります。これがゆえに私たち仏教徒にとっては容認しがたい様々な不合理が行われ、現代にいたるまでその問題は続いています。
1956年10月14日、インド共和国憲法起草者ババサーヘブ・アンベードカル大菩薩はインドに根強く残るカースト差別のくびきから脱するために中央州ナグプールに於いて、60万人の被抑圧階級民衆と共に仏教に改宗しました。これよりインド仏教は復興の烽火を上げ、自由と平等と博愛の実現の為、法の実践の道を歩み始めました。私は日本に生まれましたが、釈尊の説かれたこの道を進む道程で、貧しくも前を向いて歩み始めたインド仏教徒の民衆に出遭い、共に歩む決心をしました。同じものを食べ同じところに暮らし、改宗式や仏教行事を執り行い、仏教徒を組織して様々な社会運動を行ってきました。そして多くの人々の協力によりインド国籍を取得しインド人となりました。アンベードカル博士の改宗から60年、今やインドの仏教徒はその数を大いに増しつつあります。
ここにおいてインド仏教徒民衆は、自らの信教の根本聖地であるブッダガヤ大菩提寺が他教徒優位の管理下にある状況を憂慮し、1992年、インド政府、ビハール州政府、ブッダガヤ寺院管理委員会に対し、大菩提寺管理権の仏教徒への返還を求める運動を開始しました。私たちはあらゆる平和的手段により様々な運動を展開してまいりました。首都デリーやブッダガヤに向けてのデモ行進や断食や座り込みなどの運動を敢行し、インド政府大統領やビハール州首相に嘆願書を提出し、国連事務総長に書簡を送り、パリのユネスコ本部やジュネーブの国連人権高等弁務官事務所を訪れてこの問題の国際的な関心を提起しました。25年以上にわたる私たちの運動は、ブッダガヤの状況改善に大きく寄与しています。しかしその根本的な問題である大菩提寺管理権は、依然として1949年ブッダガヤ寺院法を適用したままの状態であり、我々の願いは未だ成就しておりません。
2012年、私はインド最高裁判所に1949年ブッダガヤ寺院法の廃止と新法の制定を求める裁判を提起しました。長らく継続審議となっておりましたが、本年7月本格審議が始まりいよいよ最高裁判決が下されようとしています。
この運動は、アンベードカル大菩薩を導師として立ち上がったインド仏教徒にとって、自らの存在を確立する人権運動でもあります。また世界の仏教徒にとっても、その根本聖地が抱える矛盾の早期解決が望まれています。日本でもダルマパーラの時代から様々な人が関わり、私たちの運動に対しても臨済宗・黄檗宗連合各派合議所、岡山県同宗連など多くの方々からご支援ご協力をいただいてきました。まさにその所願とするところは、ブッダガヤ大菩提寺管理権の仏教徒への完全返還にあります。大菩提寺管理権返還は、仏教徒がその根本聖地を取り戻す運動であり、ブッダガヤを中心に世界の仏教徒が結集し、人類に平和と共生を提言する仏教の未来に大きな貢献となるでしょう。是非この問題を正確に認識し、関心をもってご支援ご協力をいただきたいと思います。
どうか我が祖国である仏教国日本の皆様、同じ教えを灯とするインド仏教徒民衆と共に立ち上がってください。
1.インド政府、ビハール州政府、ブッダガヤ寺院管理委員会にブッダガヤ大菩提寺管理権返還の提言を行ってください。それぞれ所属される宗派、本山、組織にてブッダガヤ大菩提寺管理権問題について協議し、インド当局が平和的決断を以て返還を実施するようアピールをお願いします。
2.裁判費用をご援助ください。最高裁における長期の裁判には多大な費用が必要となります。是非ご協力をお願いいたします。
2018年 11月 12日
ブッダガヤ大菩提寺全インド解放実行委員会
会長 アーリヤナーガールジュナ佐々井秀嶺
Dear Mr. Phan Wannamethee, President of the World Fellowship of Buddhists,
Bodhgaya in Bihar, India, where Lord Buddha sat under the bodhi tree and realized enlightenment, is the one and only sacred place for Buddhists throughout the world. Emperor Ashok built vajrasana as its memorial, and several Dynasties in their respect arranged the cathedral of Mahabodhi Temple. In the 7th century, Xuanzang worshiped the temple which is in about the same height as the present. In countries where Buddhism was inherited, nearby people went to pilgrimage to Bodhgaya remembering Lord Buddha, and distant people remembered and imagined his achievements. Since the enlightenment, Bodhgaya was the center of the world Buddhists for 1700 years.
In the beginning of the 13th century, however, the Islamic army invaded, destroyed Buddhist temples across India and killed many monks and nuns. Buddhism then was destroyed, and the cultural properties of the temple were buried and hidden in the earth. Finally in India where Buddhists are gone, the existence of the temple became forgotten.
In 1880, Alexander Cunningham, the founder of the Archaeological Survey of India, identified the location of the temple and implemented a large-scale excavation so the temple appeared beyond 600 years. The Buddhists of the different countries visited Bodhgaya, vowed to vajrasana and worshiped the temple again. However, Buddhagaya came to be owned by Mahant, the Hindu brahman zamindar, and Hindu pujas were held in the temple’s precincts. The statues of Buddha were taken away and stupas and small temples which the dynasties donated were about to be destroyed.
In 1891, Anagarika Dharmapala, who was a lay Buddhist and worried about the situation of the devastated Bodhgaya, established the Mahabodhi Society and commenced the protest movement for return of Mahabodhi Temple to Buddhists. Buddhists in then Japan established “Indo Busseki Kofuku-kai” (the Society for the Recovery of Buddhist Ruins in India) to cooperate with the movement, and Buddhists in different countries took various actions.
Following the independence of India in 1947, the Indian Government showed a policy to make Bodhgaya an international center of Buddhism, established Bodhgaya Temple Act in 1949 and launched the Bodhgaya Temple Management Committee therefore the management right of the temple was handed over from Mahant to the committee. Under this law, however, it is decided and admitted that a total of nine people, four members of Hindus including Mahant, four Buddhist Indian nationals, and Chairman (Hindu) who is Director of Gaya district of the State of Bihar constitute this Hindu-dominated Management Committee. This fact, thus, still has been the main cause of various unreasonable irrationalities for Buddhists, and the problem continues to the present age.
On 14th October 1956, Maha Bodhisattva Dr. Babasahib Ambedkar, who drafted the Republic Constitution in India, took off from the yoke of the caste discrimination that persisted deeply in India, together with the population of 600,000 people of the suppressed class at Nagpur in Central Province and converted to Buddism. Then Indian Buddhism raised the burning flame of its reconstruction and began to walk the way of the practice of dharma to realize liberty, equality and fraternity. I myself was born in Japan, but on the way of this road that Lord Buddha preached I met a crowd of Indian Buddhists who were poor but started to walk forward so I decided to walk with them. I have eaten the same things as they have, living in the same place, performing conversion ordinances and Buddhist ceremonies, organizing those Buddhists and doing various social movements. Then, with the cooperation of many people, I acquired Indian nationality and became Indian. As more than 60 years have passed since Dr. Ambedkar's conversion, now Indian Buddhists are increasing their numbers greatly.
In this way, the Indian Buddhist people got concerned about the circumstances under which Mahabodhi Temple in Bodhgaya, the fundamental sacred place of their own faith, is under the superior control of the other religion. Then in 1992, they started a protest movement calling for return to the Buddhists of the temple to the Government of India, Bihar State Government, and the Bodhgaya Temple Management Committee. We have used various peaceful means and developed various movements. We acted like a demonstration march towards the capital Delhi and Bodhgaya, implemented the campaign such as fasting and sit-in, submitting a petition to the President of Indian Government and Chief Minister of Bihar, sent a letter to the UN Secretary General. I visited the headquarters of UNESCO in Paris and the office of UN High Commissioner for Human Rights in Geneva and raised international interest in this issue. Our movement over 25 years greatly contributes to the improvement of the situation in Bodhgaya. However, the fundamental problem around the management right of the temple is still in the state of applying the Bodhgaya Temple Act of 1949 therefore our wish has not yet been fulfilled.
In 2012, I filed a case in the Supreme Court of India seeking the abolition of the Act and the enactment of a new law. The trial had been suspended for a long time, but full-scale deliberation began in July this year, and finally, the Supreme Court's decision is about to come.
This campaign is also a human rights movement for Indian Buddhists who figured out Dr. Ambedkar as their leader to establish their own existence. Moreover, Buddhists around the world hope for an early settlement of the contradiction of the central sacred place. Even in Japan, various people have been involved since the time Anagarika Dharmapala played an important role, and we have received support and cooperation from many people such as Joint Council for Rinzai and Obaku Zen and Okayama-ken “Dōwa Mondai ni torikumu Shūkyō Kyōdan Rentai Kaigi” (Religious Sects’ Solidarity Conference to Address the Dowa Problem in Okayama Prefecture) for our movement. We are hoping that the management rights of Mahabodhi Temple in Bodhgaya will be fully returned to Buddhists. Its return will make a big contribution to the future of Buddhism where Buddhists around the world will regain their central sacred place, gather together mainly in Bodhgaya and recommend peace and symbiosis for humanity. We will appreciate it if you would recognize this problem accurately, and we also would like you to support and cooperate with concern.
Please, everyone, stand up as Buddhists of the world with Indian Buddhists who have the same teachings of Lord Buddha as the light of dharma.
Please propose to the Indian Government, the Bihar State Government, the Bodhgaya Temple Management Committee the returning of the management rights of Mahabodhi Temple in Bodhgaya to Buddhists. Please discuss this issue with sects and organizations to which you belong, and appeal to the Indian authorities to carry out the return by their peaceful decision.A long-term trial at the Supreme Court requires a great deal of expenses. Please aid the trial fee.
Sincerely yours,
13 Nov, 2018
President of All India Executive Committee for Release of Mahabodhi Temple in Bodhgaya
Arya Nagarjuna Shurei Sasai
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わたしには、果たして何ができるのだろう。微力ながらこうして、佐々井上人の活動を記すことしか、今はできない。
4月下旬、佐々井上人にお会いすべく、衝動的にナーグプルを訪れた。未明から深夜まで、仏陀生誕祭にまつわる行事に同行させていただいた。また上人によって発掘されている龍樹ゆかりの仏教遺跡、マンセル遺跡などへも訪れた。
わずか2日間ながら、かけがえのない濃密な時間を過ごした記録を、ブログに残している。
佐々井上人が行われていることが、どれほどすさまじいことなのか、ということの断片を、理解する一助になると自負している。
わたしは、仏教に関しては明るくない。これを機に書物を紐解き始めたばかりだ。ゆえに、「現在、勉強中」の部分もあり中途半端な状況である。それでもなお「伝えねば」の気持ちが勝り、ここにまとめた次第だ。
以下のブログは、お時間を見つけて、ぜひ読んでいただきたい。
★必読★ インドの中心で仏教を叫ぶ。佐々井秀嶺上人を訪ねて。 (←CLICK!)