🇬🇧The English text is written below the Japanese text.
🌳1枚目の写真は、わたしの好きな南インドの軽食「マドゥール・ワダ Maddur Vada」がお洒落にアレンジされたもの。先日「Go Native」のカフェで注文した。本家の大判よりも食べやすく、添えられたチャトゥニもおいしくて気に入った。
わたしは、ドーナツ型のスタンダードなワダ (Vada) も好きだが、このチョコチップクッキーのような見た目の香ばしいマドゥール・ワダもお気に入り。
マイソールとバンガロールの間にある「マドゥール村」名物であるこのワダの誕生物語は、約120年前に遡る。鉄道駅にて、乗客に出すべくワダの準備をしていた店主。列車の到着が早まったことから、何かしらの素材が足りぬまま、急ごしらえで作ったこのスナックが、怪我の巧妙で好評を得たのこと。本家で食事をした際の記録を、今年3月のカビニ・ジャングル旅行記に残しているので、関心のある方はお読みください。
🌳さて、従来からインドには、サステナブル志向の人々は少なくなかった。わたしがインドに移住した当初にも、オーガニックの各種商品や伝統工芸を販売する人たちはすでに一定数いて、そのような場所には、わたしはできる限り、足を運びレポートしてきた。
ただ、従来と異なると感じる点は、飲食業界にせよ、ファッション業界にせよ「若い世代」の起業家が劇的に増えていて、現代のライフスタイルに合わせた「新境地」を開拓していることだ。
これまで何度も言及してきたが、インドが市場を開放をした1991年以降に生まれた、現在30歳前後よりも若い世代のパワーが強い。ただ若いからというだけではない。従来からの価値観の変容も著しい。
特にCOVID-19の共生世界に入って以来、少なくともバンガロールで開催されているバザールやイヴェント、新規で拡大している飲食店などを見るだけでも、ライフスタイルの変化が顕著に見られる。無論、インドは旧態依然、貧富の差も著しく、過酷な暮らしを強いられている人々も圧倒的に多いが、テクノロジーの進化によって徐々にでも状況が好転している趨勢もある。
先週末、外出の帰りにお茶でも飲もうと立ち寄った、このGo Nativeにしても然り。先日は、Lavelle Roadの店舗を紹介したが、このSadashivnagar店は、面積も広く、取り扱い商品も多い。折しも自然派プロダクツの小さなバザールが開催されていた。
たまたまわたしがオンラインで見つけて購入していたヘンプオイルのブランドも店を出していた。癖毛専用というニッチなシャンプーも購入した。2日ほど使ってみたが、髪がしっとりと落ち着いていい感じだ。
店内はライフスタイル全般の魅力的な商品があちこちに。詳細を書き始めると尽きないので、今日はこの程度にしておきたい。関心のある方は、ぜひサイトをご覧いただければと思う。
🐅MADDUR VADAの話など。ジャングル旅行記(最終日)
➡︎ https://museindia.typepad.jp/2021/2021/03/kabini05.html
The first photo is a stylish version of my favorite South Indian snack, Maddur Vada. I ordered it the other day at the "Go Native" cafe. I liked it because it was easier to eat than the original large version, and the chutni served with it was delicious.
I like the standard donut-shaped vada, but I also like this savory maddhur vada that looks like a chocolate chip cookie.
The story of the birth of this vada, a specialty of Madhur village between Mysore and Bangalore, goes back about 120 years. The owner was preparing vada to serve to passengers at the railroad station. Due to the early arrival of the train, he was short of some ingredients, so he hurriedly made this snack, which unexpectedly became popular.
🌳Well, there have always been many people in India who are interested in sustainability. Even when I first moved to India, there were already a certain number of people selling various organic products and traditional crafts, and I have visited and reported on such places as much as I could.
However, what I feel is different is the dramatic increase in the number of entrepreneurs from the "younger generation" in both the food and beverage industry and the fashion industry, who are breaking new ground by adapting to the modern lifestyle.
As I have mentioned many times in the past, the power of the younger generation, those born after 1991 when India opened up its markets, is strong. But it is not just because they are young. There has also been a remarkable transformation of traditional values.
Especially since entering the era of COVID-19, one can see a remarkable change in lifestyles just by looking at the bazaars, events, and new and expanding restaurants that are being held in Bangalore. Of course, India is still the same old country, with a huge gap between the rich and the poor and an overwhelming number of people forced to live a harsh life, but there is a trend that things are gradually improving thanks to the evolution of technology.
This is the case with Go Native, where I stopped by for a cup of tea on my way home from a day out last weekend. The Sadashivnagar store is bigger and carries more products than the Lavelle Road store I mentioned the other day. At that time, a small bazaar of natural products was being held.
A brand of hemp oil, which I happened to have found and purchased online, also had a store there. I also bought a niche shampoo specifically for wavy hair, and after using it for a couple of days, my hair feels nice and moisturized.
Inside the store, there are many attractive products for all aspects of lifestyle. I could go on and on with the details, so I'll just leave it at that for now. If you are interested, please visit their website.